Zijn de backups voor applicaties goed ingesteld?

door | 7 maart 2021

Database corrupt

Bij CoDesk hebben we standaard uitgebreide back-ups draaien, zeker voor bestanden en mail. 
Servers  voor klanten voorzien we standaard van een 7-daagse back-up. Dat is voor algemene doeleinden en ‘disaster recovery’ voldoende.

Klanten die bij ons aankloppen voor een restore van data op hun applicatie- of databaseserver helpen we direct natuurlijk, maar we moeten de back-ups er wel even bij pakken en dat kost tijd. En dat kan veel makkelijker.

Database maintenance plan

We merken dat klanten soms geen enkel idee hebben van de mogelijkheden en erger: de risico’s. 
Zaken die door een applicatieleverancier geregeld of -op zijn minst- verteld zouden moeten worden. We hebben echter meerdere keren gezien dat documentatie van applicaties bij oplevering door de leverancier gewoon niet compleet is. Onderdelen over back-up en/of onderhoud van de database worden gewoon niet ingevuld!

En de klant denkt dat alles wel geregeld is. Het is toch alsof je op een bananenschil op straat afloopt en alvast begint met balen: O nee hé, daar gaan we weer….

Onderhoud en back-upintervallen

Bijna elke applicatie heeft een database waar gegevens in opgeslagen worden. Onafhankelijk van het type database zijn er aantal dingen geregeld moeten zijn.

Vaste onderdelen zijn een back-upplan en onderhoudsplan.

Genezen is goed

Het back-up-plan vertelt over wat er in back-up moet zitten en hoe vaak, wanneer en in welke vorm die back-up moet draaien. En wie gaat het controleren?
Bij een back-upplan hoort ook een scenario voor restoren van de back-up. Restores moet je daarbij ook testen. Wie gaat dat doe en hoe?

Maar voorkomen is beter

Een onderhoudsplan gaat over periodieke werkzaamheden aan de database. Denk aan het bijwerken van indexen om het zoeken sneller te maken, het defragmenteren van data of het comprimeren van de database. Alles om corruptie te voorkomen en de performance van de database goed te houden. 

Moet CoDesk dat dan niet doen?

Dat zou je kunnen denken op het eerste gezicht. Maar het is niet zo simpel.

Elke applicatie kent specifieke technische eisen ten aanzien de onderliggende database. De branche waarbinnen de applicatie draait is ook nog factor van belang. Uitzendbureaus draaien maandelijkse verloningen, logistieke bedrijven werken met dagelijkse batches voor transport, accountants werken doorlopend aan dossiers. Allemaal uniek in het gebruik van de database. Dat bepaalt wanneer en hoe vaak back-up gemaakt kan en moet worden.

CoDesk host meer dan 300 applicaties. Het is ondoenlijk om voor alle applicaties te achterhalen op welke manier de programmeur van de applicaties met de database werkt. Elke type database heeft daarbij ook nog specifieke eigenaardigheden en ‘best practices’.
En los van de techniek: CoDesk heeft in de meeste gevallen ook geen toegang tot databases van klanten. En als CoDesk dat wel heeft: hoe moet CoDesk voor haar klanten de integriteit van de data beoordelen? Dat kan alleen als je bijvoorbeeld inhoudelijke dossierkennis hebt.

Dan is er nog het punt van budget: wat mag het kosten? Technisch kan alles, dus alles kan met een goud randje. Maar is dat nodig? Wat past is uiteindelijk de keuze van de klant..

Geen utopie

We hebben klanten die het leuk voor elkaar hebben. In veel gevallen hebben we daar ook kunnen helpen (en dat doen we graag). Back-ups worden dan zo gemaakt dat de klant zeer beperkte of in ieder geval te accepteren schade lijdt als een database weigert. De back-ups moeten ook op  een plaats staan waar de klant zelf direct een restore kan starten, zonder eerst ons te moeten bellen.  Dat scheelt ook weer ‘downtime’.
Dat is echt geen utopie en het vraagt vaak ook maar een beperkte investering. En dat is voornamelijk een investering in tijd: tijd om er eens goed voor te gaan zitten.

Checklist voor back-ups

Niets vergeten?

  • Back-up plan (wat, hoe, wanneer en naar waar)
  • Onderhoudsplan (passend bij soort database en gebruik)
  • Back-up monitoring
  • Periodieke restore check
  • Methode om integriteit te testen na restore

Vraag je applicatieleverancier!

Ga met je applicatieleverancier aan de slag. Ervaring leert dat je best een passend antwoord krijgt als je er specifiek naar vraagt.

En met overleg met de applicatieleverancier kunnen we helpen.
Met automatisering kunnen we helpen. Met monitoring kunnen we helpen. Maar zelf beginnen met de vragen te stellen: dat moet je zelf doen.

Toch geen bevredigend antwoord van je applicatieleverancier gekregen?

Neem contact met ons op!
Bel 088-1881999 of mail sales@codesk.nl

Onze oplossingen op een rij

Online werkplek

Online werkplek

Werkplekbeheer

Werkplek beheer

Azure beheer

Azure beheer

Microsoft 365

Microsoft 365

Servers

Servers

Applicatie hosting

Applicatiehosting

Terminals

Terminals

Cloud opslag

Data storage

Telefonie

Telefonie

Online back-up

Online storage

Webhosting

Webhosting

Consultancy

Consultancy

Support

Support

Selfservice

Selfservice

 

Online werkplek

Online werkplek

Werkplekbeheer

Werkplek beheer

Azure beheer

Azure beheer

Microsoft 365

Microsoft 365

Servers

Servers

Applicatie hosting

Applicatiehosting

Terminals

Terminals

Cloud opslag

Data storage

Telefonie

Telefonie

Online back-up

Online storage

Webhosting

Webhosting

Consultancy

Consultancy

Support

Support

Selfservice

Selfservice

 

Online werkplek

Online werkplek

Werkplekbeheer

Werkplek beheer

Azure beheer

Azure beheer

Microsoft 365

Microsoft 365

Servers

Servers

Applicatie hosting

Applicatiehosting

Terminals

Terminals

Cloud opslag

Data storage

Telefonie

Telefonie

Online back-up

Online storage

Webhosting

Webhosting

Consultancy

Consultancy

Support

Support

Selfservice

Selfservice

 

Staat de gewenste oplossing er niet bij?

Neem contact met ons op via sales@codesk.nl of via telefoonnummer 088 - 188 1999
We kijken graag hoe we jouw wens kunnen invullen.

Te hoge kosten?

Je bent niet alleen als je het gevoel hebt dat je ICT te duur is. Want je krijgt voor ieder klein dingetje een factuur: Office, een tooltje hier, tooltje daar, licenties, servers, internet, etc. Het telt snel op en varieert sterk per maand. En het is niet altijd even duidelijk waar je nu precies voor betaalt, maar je wilt het risico niet lopen dat er iets omvalt, dus dan toch maar betalen.

Wij doen het anders

CoDesk is transparant in wat alles kost. En vooral ook dat je vooraf weet waar je wel en niet voor betaalt. Zelf houden we ook niet van verrassingen en onduidelijkheden. We bieden een heel pallet aan diverse werkplekken: voor de medewerker die alleen een formulier moet kunnen invullen of online e-mail moet kunnen gebruiken tot een plek waar volledig secure de zwaarste applicaties moeten kunnen draaien.

Voor elk budget

Voor elk budget zijn er mogelijkheden. Je zit nergens aan vast, je kan per maand schakelen tussen de verschillende opties, dus je bent volledig flexibel in kosten én opties. We hebben de verschillende opties met alle kenmerken zoals de kosten voor je op een rijtje gezet, klik hier voor de hele vergelijking.

Gratis advies

Is jouw ICT niet flexibel (genoeg)?

Wil je een simpele aanpassing en krijg je te horen dat het niet kan? Wordt iedere wens voor verandering geblokkeerd omdat je systeem verouderd is? Of is het je huidige leverancier die maar één manier van werken heeft en dat is zíjn manier van werken? En alleen voor veel geld kan het anders?

CoDesk biedt een volledig flexibele opzet met migraties zonder set-upkosten. Daarna is het mix & match uit al onze diensten. Van de simpelste mailbox op je telefoon tot een high-end eigen infrastructuur met alles er op en er aan.

Voor elk budget zijn er mogelijkheden. Je zit nergens aan vast, je kan per maand schakelen tussen de verschillende opties, dus je bent volledig flexibel in kosten én opties.

We hebben de verschillende opties met alle kenmerken zoals de soorten werkplekken voor je op een rijtje gezet, klik hier voor de hele vergelijking. 

Gratis advies

Is jouw ICT verouderd?

Leeftijd komt met beperkingen. En die beperkingen – zeker in IT – zitten je in de weg. Bijvoorbeeld je provider die je forceert om tegen betaling naar een andere server te gaan. Of je software die meldingen geeft end-of-life te zijn, terwijl upgraden niet zomaar kan, je data raakt en je IT-leverancier er al gretig een fikse offerte voor heeft neergelegd.

Niet up-to-date = risico

Kortom, aIs jouw IT-omgeving niet meer up-to-date is, dan beperkt je dat in je mogelijkheden en het is ook nog eens een beveiligingsrisico. Tijd om er wat aan te doen!

Bij CoDesk hebben we alles al klaar staan om jouw omgeving weer helemaal bij de tijd te brengen. En dat kost je nog niks ook. Sterker nog: je mag het eerst gratis proberen.

Gratis upgraden

Geen catch! Je zit dus nergens aan vast, je kan zonder risico's testen en daarna per maand schakelen tussen de verschillende opties. Je bent volledig flexibel in kosten én opties. En heel belangrijk: wij houden jouw omgeving ook altijd up-to-date.

Gratis advies

Is jouw werkplek wel of niet veilig?

Lastig om zelf te bepalen in een wereld waar de dingen zo snel veranderen. Niet alleen qua techniek, maar ook op het gebied van wetgeving.

Jouw zorgen de deur uit

Gelukkig hoef je ook niet zelf te doen. CoDesk bouwt haar diensten op basis van haar ISO27001 certificering en met oog voor de zaken die bedrijven geregeld moeten hebben qua ICT. Denk aan waarborgen ten aanzien van de AVG en bewaartermijnen voor de fiscus. Maar denk ook aan anti-malware bescherming, back-up strategieën en monitoring. Alles zit er eigenlijk al in. 

Dat scheelt jou weer kopzorgen. Hoef je je alleen nog maar bezig te houden met hoe je wil werken

Gratis advies

Andere vraag over ICT?

Heb je een andere vraag of wil je concreet advies over een onderwerp? We gaan graag even met je zitten om te kijken wat we voor je kunnen doen. We zijn sowieso fan van leuke maatwerkoplossingen (waar we dan graag weer een standaard voor verzinnen) en tijdens een bak koffie borrelen vaak de best ideën op.

Kost je niks, kan veel opleveren!